Admitere UMFST Târgu Mureș: În anul 2019, două programe de studii de licență își aniversează un deceniu de activitate

Foto UMFST Targu Mures iunie 2019Începutul

În viața oricărei instituții, dar mai ales, a unui așezământ destinat educației, sunt momente în care câteva clipe de răgaz și o privire retrospectivă sunt de bun augur și chiar mai mult decât atât, sunt clipe necesare în a aprecia cu luciditate ceea ce s-a intenționat inițial și câte din acele prime intenții au devenit fundamente ale unui proiect educațional durabil și bine ancorat în realitățile prezentului și viitorului unei universități. Sunt acele momente în care, după un anumit număr de ani, se fac bilanțuri, analize, se rememorează primii pași parcurși, primele reușite, dar și unele momente de cumpănă.

Așa este cazul a două programe de studii de licență ale Universității de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie din Târgu Mureș, un puternic brand academic al științei, cercetării și culturii educaționale avansate, cu recunoaștere și apreciere internațională.

Concret, este vorba de programul de studii Balneofiziokinetoterapie și recuperare și de cel de Educație fizică și sportivă, ambele constructe educaționale funcționând pe sistemul Bologna, cu durata studiilor de trei ani și conferind, fiecare, 180 de credite ECTS. Ca ocupații, primul program formează fiziokinetoterapeuți cu studii de licență, iar cel de al doilea, profesori de educație fizică pentru nivelele primar și gimnazial. Ambele ocupații figurează în Codul Național al Calificărilor din România, având statut și standarde ocupaționale bine definite și consacrate.

Am ales acest an – 2019 – ca referință temporală „mediană”, în a marca primul deceniu de activitate al celor două programe de studii. În anul 2009, „specializarea” – așa cum se numea atunci –  Balneofiziokinetoterapie și recuperare, cu acronimul BFK, încheia primul an de studii, iar „specializarea” Educație fizică și sportivă, debuta cu primul an de studii, ambele programe fiind autorizate – atunci – provizoriu, de Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS).

În cazul programului de studii de licență, Educație fizică și sportivă, asistam la o premieră națională – funcționarea unui astfel de program de studii în cadrul unei universități de medicină – el aparținând domeniului Știința sportului și educației fizice, și nu domeniului Sănătate sau Medicină, precum toate celelalte programe ale universității. Un demers dezvoltator, atipic și curajos în România, care rămâne, după zece ani, o premieră singulară în țara noastră.

Foto activitati didacticeParcursul

Ca orice nou demers într-un domeniu deosebit de complex, cum este cel educațional, parcursul dezvoltării celor două programe de studii a fost unul cu foarte multe provocări de natură conceptuală și organizatorică, presupunând aplicarea un management eficient și riguros monitorizat, din triplă perspectivă – de coordonare-conducere, administrativă și educațională. Ambele programe au beneficiat de susținerea efectivă, în dezvoltarea lor extensivă, din partea conducerii Universității și a Facultății de Medicină. Coordonatele dezvoltatorii au avut trei ținte strategice principale: constituirea unui corp profesoral cu expertiză și specializat, dezvoltarea unei infrastructuri specifice – spații de învățământ și logistica, necesare, și evident, promovarea și marketingul educațional.

Marele avantaj – încă de la început – a fost existența unui corp profesoral universitar, de înaltă expertiză și calificare, pentru domeniul disciplinelor medicale, cel al științelor socio-umane și cel al biostatisticii și informaticii medicale. Pe acest solid fundament inițial, s-a început constituirea unui corp profesoral specific motricității umane, din multiple perspective.

În paralel, au fost realizate importante investiții legate de spațiile specializate ale celor două programe: sediu propriu, săli de curs și de lucrări practice, săli și terenuri de sport. Au urmat dotări cu materiale și echipamente necesare activităților didactice, dar și cercetării științifice.

Prezentul

Astăzi, un bilanț sintetic al celor două programe de studii, integrat funcțional în „arhitectura” instituțională a universității noastre, se prezintă astfel:

  • susținerea deosebită, prin consiliere și coordonare, din partea conducerii universității, a demersurilor proprii și a proiectelor educaționale și de cercetare, specifice celor două programe de studii;
  • sediu propriu al departamentului coordonator al celor două programe, format din săli de curs și de seminarii, birouri și spații administrative;
  • probabil, cel mai bine dotat și complet centru de recuperare și sportiv, dintr-un campus universitar din România, format din: cinci săli de recuperare, fitness și activități sportive, piscină acoperită de 25 m, terenuri de sport în aer liber;
  • aproape 1000 de absolvenți ai celor două programe de studii, în zece ani de funcționare;
  • corp profesoral medical și de specialitate, într-o dinamică continuă și funcțională;
  • masterate profesionale, acreditate ARACIS, pentru fiecare dintre cele două programe de licență, cu durata de doi ani de studii și 120 credite ECTS, respectiv: masteratul Terapie fizică și reabilitare funcțională, pentru BFK (din anul 2012) și masteratul Educație fizică și consiliere sportivă, pentru EFS (din anul 2016); acesta din urmă conferă absolvenților competențe de predare în învățământul liceal și cel superior, sau să ocupe posturi de consilieri sportivi în entități administrative de resort, locale sau naționale;
  • un Centru universitar și postuniversitar de formare inițială, formare continuă și dezvoltare profesională, acreditat de Ministerul Educației Naționale, în cadrul Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic din UMFST: modul psihopedagogic, Nivelele I și II de certificare a competențelor didactice, acordarea de grade didactice I și II, pentru profesori din învățământul preuniversitar, diverse alte programe postuniversitare de dezvoltare profesională.
  • numeroase parteneriate naționale și internaționale cu universități de profil;
  • organizarea de conferințe și workshop-uri naționale și internaționale.

Viitorul

Pentru viitor, avem câteva obiective, pe termene scurt, mediu sau de perspectivă. Sintetic, ele ar fi:

  • reorganizarea administrativă a coordonării celor două programe de studii de licență; concret, în urma fuzionării cu Universitatea „Petru Maior”, programul de licență Educație fizică și sportivă, va fi integrat Facultății de Științe și Litere „Petru Maior”, începând cu anul universitar 2019-2020;
  • înființarea unei școli doctorale pe domeniul Știința sportului și educației fizice;
  • dezvoltarea intensivă, calitativă, a celor două programe de studii de licență, sub multiple aspecte;
  • finalizarea Centrului sportiv al universității, prin construirea unei piste sintetice de atletism.

Foto activitati sportiveAdmiterea 2019 – noutăți extrem de importante

În acest an aniversar, asistăm la evoluții deosebit de importante pentru toate programele de studii ale Universității – în noua ei configurație – după fuzionarea cu Universitatea „Petru Maior”, inclusiv pentru programele de față.

Pentru cele două programe de licență, dar și pentru masteratele lor, noutățile constau, printre altele,  într-un număr, exponențial mai mare, de locuri bugetate (fără taxă), la Admiterea UMFST 2019, respectiv:

  • Facultatea de Medicină
    • Licență – Balneofiziokinetoterapie și recuperare – 50 de locuri bugetate;
    • Masterat – Terapie fizică și reabilitare funcțională – 65 de locuri bugetate+5 cu taxă
  • Facultatea de Științe și Litere „Petru Maior”
    • Licență – Educație fizică și sportivă – 40 de locuri bugetate + 10 cu taxă;
    • Masterat – Educație fizică și consiliere sportivă – 30 de locuri bugetate+20 cu taxă.

Toate detaliile legate de Admiterea 2019 la UMFST se regăsesc pe site-ul universității https://www.umfst.ro/home.html

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Follow by Email
Facebook
YouTube
Instagram