Cadru didactic UMFST G.E. Palade Târgu Mureș, certificat internațional în cadrul Institutului Beck din SUA

Conf. univ. dr. Cosmin Popa, psiholog clinician și psihoterapeut în psihoterapie cognitiv-comportamentală și cadru didactic UMFST G.E. Palade Târgu Mureș, se numără printre cei 80 de psihoterapeuți din întreaga lume certificați internațional în psihoterapie cognitiv-comportamentală în cadrul Institutului Beck din SUA.

Conf. univ. dr. Cosmin Popa a trecut recent printr-un amplu proces de certificare și a devenit astfel primul psihoterapeut român certificat internațional în psihoterapie cognitiv-comportamentală în cadrul prestigiosului institut.

Vă invităm să aflați ce a presupus acest proces și ce impact va avea certificarea asupra procesului didactic și implicit asupra studenților UMFST G.E. Palade Târgu Mureș, dar și în ceea ce privește tratarea pacienților.

Reporter: Ați devenit recent primul psihoterapeut român certificat internațional în psihoterapie cognitiv-comportamentală în cadrul Institutului Beck din SUA. Vă rugăm să ne vorbiți despre pașii pe care i-ați urmat în acest proces de certificare.

Așa este, sunt fericit, deoarece în urmă cu o săptămână am aflat că am reușit să trec și de ultima probă necesară certificării mele la Institutul Beck. Am devenit astfel primul psihoterapeut român, de orientare cognitiv-comportamentală, certificat internațional în cadrul acestui prestigios institut. Legat de parcurs, cu siguranță nu a fost unul ușor, dar rezultatele sunt pe măsură. În prima fază, a fost nevoie să urmez câteva cursuri de bază, apoi un program riguros de supervizare, iar în final proba de certificare. Tot acest proces implică înregistrări cu pacienții din ședințele de psihoterapie, ședințe de supervizare în care înveți să aplici noi protocoale de intervenție și evaluări ale felului în care ai condus ședința respectivă. Cu alte cuvinte, există criterii de evaluare foarte serioase, iar pentru a fi admis, candidatul trebuie să obțină un punctaj destul de ridicat pentru fiecare probă în parte. Cel mai dificil este examenul final de certificare, acolo unde trebuie să descrii un caz clinic protocolizat, însoțit de o înregistrare a unei ședințe de psihoterapie cu pacientul respectiv. Comitetul Institutului evaluează toate aceste probe, iar în cazul în care obții punctajul de trecere, ești certificat. În momentul de față există circa 80 de psihoterapeuți din întreaga lume certificați în cadrul institutului, majoritatea din SUA, iar faptul că eu ca român am obținut această certificare nu face decât să mă bucure. 

Rep.: Înțelegem că este vorba despre noi protocoale de intervenție psihologică. Ne puteți vorbi despre abilitățile și cunoștințele dobândite?

Scopul principal al certificării a fost să dobândesc noi cunoștințe și abilități pentru a reuși să ajut mai bine pacienții și pentru a-mi îmbunătăți calitatea actului de predare în cadrul Universității. Dacă mai era nevoie, m-am convins încă o dată de faptul că sistemul de predare al profesorilor din SUA este unul bazat pe pragmatism și aplicabilitate clinică. Așadar, majoritatea protocoalelor, a metodelor și tehnicilor deprinse în procesul de certificare pot fi folosite eficient în tratarea unor probleme de ordin psihologic și/sau psihiatric, cum ar fi: depresia, tulburările de anxietate, tulburările de personalitate etc. Depresia și anxietatea au devenit extrem de prezente în populația generală, după pandemia de COVID-19, și nu doar în România, ci în întreaga lume, astfel că este nevoie de protocoale psihoterapeutice eficiente pentru a fi tratate cu succes. Mai mult decât atât, faptul că am avut acces la cursurile și protocoalele institutului legate de intervențiile psihologice în bolile cronice sau în durerea cronică reprezintă din nou un element de noutate. Și asta pentru că este cunoscut faptul că în bolile cronice, depresia și anxietatea pot fi prezente, dar aceste tulburări se manifestă diferit, deoarece sunt declanșate de o problemă organică. Drept urmare, a ști cum să aplici eficient protocoale PCC în cancer, boli autoimune, boli neurologice etc. duce la o ameliorare semnificativă a suferinței emoționale a acelui pacient, acest lucru având implicații directe în privința creșterii calității vieții acestuia.

Rep.: Ce înseamnă pentru UMFST G.E. Palade Târgu Mureș această certificare?

Există mai multe implicații pozitive în cadrul Universității și aș începe cu procesul didactic. Din punctul meu de vedere, este foarte important pentru ca studenții la Medicină să beneficieze de informații de calitate din domeniul psihologiei clinice și al psihoterapiei validate științific. Consider că pentru un viitor medic este foarte important să știe cum să comunice eficient cu pacientul său, în diferite contexte legate de practica medicală și să cunoască modul în care factorii psihologici dezadaptativi pot influența negativ starea fiziologică a unui pacient aflat în suferință. Nu în ultimul rând, deprinderea de către personalul medical a unor tehnici simple de intervenție cognitiv-comportamentală, spre exemplu pentru pacienții cu boli cronice sau durere cronică, pot întări relația dintre medic și pacient, contribuind astfel la creșterea complianței terapeutice. Așadar, toate aceste noi informații dobândite în procesul de certificare și care întrunesc condițiile descrise mai sus le voi include în cadrul cursurilor și a activităților practice pe care le voi la susține cu studenții. Dar nu este vorba doar despre informații/protocoale, ci mă refer și la modalitatea de transmitere a acestora. Sunt convins că un stil de predare dinamic și pragmatic, așa cum este cel american, adaptat la un context cultural românesc, poate să dea rezultate foarte bune în actul de predare, lucru pe care cu siguranță studenții noștri îl vor aprecia.

Rep.: Care au fost provocările pe care le-ați întâmpinat în tot acest timp de pregătire?

Provocările au fost multiple, în primul rând mă gândesc la deplasările în Statele Unite, care nu au fost deloc facile, deși per ansamblu au fost plăcute. Apoi, adaptarea la un alt stil educațional, multiplele probe pe care a trebuit să le trec pentru a fi certificat și nu în ultimul rând pandemia COVID-19 care a complicat și mai tare lucrurile. Cu toate acestea, as putea afirma că a meritat tot efortul depus și că rezultatele au fost pe măsură

Rep.: Ce vă propuneți în noul an universitar?

În primul rând, îmi propun să aduc plusvaloare procesului educațional în cadrul disciplinelor pe care le predau. Apoi, îmi propun să continui acest proces de dezvoltare a relațiilor internaționale cu universități sau cu institute de psihologie și medicină importante din Europa și SUA.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Follow by Email
Facebook
YouTube
Instagram